Brasilien 2006 |
Cataratas
do Iguacu
Mitt i bild
så finns ett träd som ser ut som en ”tofs”. Bakom denna finna en plattform
där man kunde stå och beskåda naturens makalösa skådespel. Vattenvolymen är
enorm och den ökar under regnperioden.
Det var
möjligt att ta sig helt ut i fallen via gångbroar. Här ute regnade det
ständigt och allt blev väldigt vått. Svårt att ta foto men det gick ju inte
att lämna platsen utan att åtminstone försöka.
När man
inte kunde komma längre på de iordninggjorda gångvägarna/broarna så var det
bara att ta hissen upp, vattenfallet var alldeles intill.
I
anslutning till ingången till fallen så hade man byggt Iguacu Tropicana, en
fågelpark som jag inte sett maken till. Här finns fåglar och några andra djur
som jag knappt trodde fanns. Varit nyligen hos frissan?
Den här
killen har nog ljugit en hel del. Längre näsa kan man väl inte ha, eller är
det mun? Stället finansieras av vattenkraftprojektet ITAIPU. Ett av många
naturvårdsprogram som projektet finansierar.
Så här
färggrann kan man nästan inte vara. När den flög var den om möjligt ännu
vackrare. När fåglarna visade upp sig för varandra så burrade de upp
fjädrarna i nacken och det såg ut som att det satt en hatt på huvudet.
Stället
utmärkte sig mycket genom att man många gånger kunde vara inne bland
fåglarna. Den här ”buren” var extra populär. Det fanns papegojor av alla de
slag. De flög kors och tvärs och de satte sig gärna på folk. Jag satt på en
bänk och vips kom en jättegoja och klättrade upp på min fot. Efter bara några
sekunder så hade den knipsat av en knapp på mina byxor.
Vatten som
man spiller ut från världens största vattenkraftverk ITAIPU. Man slösar J alltså bort massor med
elenergi. Dock påtalades att det inte var en vanlig företeelse.
Kolla in vattnet nedanför dammen (och turbinerna).
Man tar verkligen ut all energi.
Så här
stora är turbinrören. Man kan se rören även på förra bilden men då ser de
betydligt mindre ut. Det går lika mycket vatten i två av dessa rör som i hela
vattenfallområdet Cataratas do Iguacu,
här finns
Turbinrören
är
Kraftstationen/del
av dammen är byggd med s.k. katedralteknik. För att öka den kraft som
konstruktionen kan hålla tillbaka har man byggt med samma teknik som man
bygger kyrkor (det går åt mindre material). Turbinrören finns på båda sidor
utanför bild, vatten längst upp.
Kontrollrummet,
hjärnan i anläggningen.
Hjärtat i
anläggningen, generatorhallen är nästan
En
översiktsbild som stod i en visningshall. Numera har man byggt ut med två
turbiner till (i förhållande till vad bilden visar).
Generatorhallen,
lika långt när man vänder sig. Här var det cykel som gällde. Normalt skall
här inte behövas finnas någon som arbetar. Grejerna bara producerar.
Cuiaba, Brasilien.
I Amazonas så regnar det ju som bekant en hel del. Här har man kombinerat
utsmyckning av stadens torg och tekniska ting. Inne i magen på fågeln finns
en publik telefon.
Tar mig
djupare och djupare in i Amazonasskogen. Har kommit till Puerto Velho, här
slutar landvägen och vattenvägarna fortsätter norrut. Båten upp till Manaus
tar 3-4 dagar, jag tog ett flygplan och det tog 1 timma 5 minuter.
Nere vid
floden så var det full aktivitet. Inne i staden så var det ganska dött men
här flanerade folk. Ett härligt ställe. Floden är bara 5-
Det ser
lite ”fattigare” ut men det finns massor med mänsklig kärlek. Dom här
gubbarna ler mycket gott.
Estrada de
Ferro Maderia – Mamaore & Museum. Mellan 1912-1972 gick järnvägstrafik
mellan Porto Velho och Bolivia. Det var inte helt enkelt att bygga den.
Mellan 5000 – 25000 arbetare fick sätta livet till p.g.a. att de blev sjuka,
bitna av ormar eller överfallna av indianer. Arbetsskyddet verkar inte ha
varit helt utvecklat på den tiden!
Porto
Velho, Centrum. Här var det kopiöst varmt och fuktigt…
Satt nere
vid floden och hade det skönt hela dagen då jag väntade på att flygplanet
till Manaus skulle gå. Inbillade mig att detta var ett bekvämt sätt att resa
så varför inte avnjuta ett par öl. När jag skulle iväg mycket senare så var
det knappt så att jag fick med mig packningen och givetvis skulle jag ta en
genväg via ett stängsel och självklart fick jag ett par revor i byxorna. Ok
jag blev godkänd när jag kom till flygplatsen så det var väl inte så farligt
eller var det ett mått på koncentration?
Flygplatsen
i Manaus. En vackrare flygplatsentré får man verkligen leta efter. I den här
dammanläggningen fanns meterstora firrar och massor med sköldpaddor.
Manaus
hamnområde. Amazonasfloden är så stor att man mycket gärna kan tro att det är
ett hav. Det förstärks av att det ligger stora containerfartyg en bit ut. Här
vid kajen så finns en liten ”kant” nere vid vattnet. Där bodde folk i stor
omfattning. Inget bra ställe for mig att ta upp kameran så jag tog ett foto
från denna vinkel.
Utsikt från
mitt hotellrum. Man kan som elektriker undra hur man bygger och hur man kan
sköta en sådan här anläggning. Såg på flera ställen att man arbetade med
spänningen påslagen.
Manaus
stolthet och enda turistattraktion (förutom djungelturer). En makalös fin
byggnad som byggts av uttråkade européer. Manaus upplevde under senare delen
av 1800-talet en gummiboom och givetvis skulle man ha ett kulturellt centrum
av klass. I stort sett allt som denna byggnad är uppbyggd av är importerat.
De flesta
husen i Manaus är riktigt fula och av 60-talsstil. I anslutning till teatern
så var det så här fint.
Stor öppen plats framför teatern. Byggnaden har renoverats i flera
omgångar med stor skicklighet. Teatern finansieras numera av Brasilien men
stora summar har tidigare kommit från Europa. Man har installerat ett
avancerat modernt luftkonditioneringssystem med gott resultat. Ett stort
problem här är givetvis den höga temperaturen och den höga luftfuktigheten
och att man då inte torkar ut för mycket.
Teatern är i högsta grad aktiv och man ger många internationella
uppsättningar. Prissättningen är riktigt human och de flesta har råd att
avnjuta en föreställning.
Var
spårvagnen kommer ifrån vet jag inte men de kanske hade några meter räls i
staden. Notera att spårvagnen inte står på rälsen.
Inne i ett
av alla de rum som omgav själva teatern. Min tanke bara svindlar när jag
försöker föreställa mig hur de välbeställda européerna var i Manaus under
1800-talet.
Brasilien.
Tar mig ut ur Guyana och samma dag når jag gränsen till Venezuela. Här
slutade alla publika kommunikationer. |