Europa 2010 |
2010-04-21. Lena, Rolf & Karl-Axel, Gunvor. Efter lång planering och längtan startar äntligen det gemensamma projekt. Kielfärjan går om två timmar (kl 19).
2010-04-22. Efter några öl på färjan och god sömn så bar det av från Kiel kl 09 på morgonen. Vi fick en oplanerad extra tur inne i Kiel, våra GPS – er bråkade lite med oss men vad gjorde väl det… Det var betydligt kallare än vad vi kunnat föreställa oss så det blev att pälsa på sig med allt vi hade. Vilka småvägar det finns i Tyskland och vilka bokskogar – visst är GPS en fantastisk uppfinning. Hux flux fanns det ett fint övernattningsställe ställe. God mat och välsmakande öl. Dagens etapp blev 27 mil.
2010-04-23. Perfekt väder då vi vaknade och efter några mil så var det dags för lunch, och vilket ställe vi hittade.
2010-04-23. Gulaschsoppa på burk kan smaka sagolikt. Vi fick igång vårt nya kök för första gången. Vilken bra grej, fungerade perfekt men sotade lite mycket innan brännaren blivit varm så att bensinen förgasades ordentligt. Köket är av typen att det går att använda nästan vilket flytande bränsle som helst.
2010-04-23. När livet är som bäst. Ute på världens resa och mätt och belåten, vår i luften med solsken och vindstilla. Självklart kröntes detta med lugna och fin musik som komplement till fågelsången.
2010-04-23. Kafferast och Rolf njuter för fulla muggar J. Temperaturen som i början var lite obekvämt låg har nu höjts sig till betydligt angenämare nivåer.
2010-04-23. Första mekarstoppet. Skylten bak fick sig en körare i en korsning så den ”trillade” av. I det läget är det suveränt med eltejp. Med skylten och ena blinkersen på en lite ny plats var det bara att fortsätta. Dagens etapp blev 23 mil.
2010-04-24. Hu va kallt de va… utrustade för 40 graders värme så var det lite svårt att hålla kroppstemperaturen uppe. Men förutom det så var det en fantastisk övernattningsplats och så fick vi prova vårt nya tält, och vilket tält det var. Det kommer fler nätter då vi tar fram denna suveräna bostadsform.
2010-02-24. Vilka kontraster det var, från att ha varit svinkallt i början av resan så är det nu så varmt så att man undrar om man fått värmeutslag där bak. Lunch igen med cowboys-mat med bönor och allt.
2010-04-24. Äntligen framme i Oostakker (nära Gent i Belgien). Vi fick ett varmt mottagande av Rolfs gamla goda vän, Hubert med hela hans stora familj. Vår förhoppning var att tälta på hans gräsmatta men istället blev vi inkvarterade i deras hem och vi fick ett fantastiskt bemötande. Underbara människor.
2010-04-24. Kortet är taget mitt i Huberts trädgård, kan det bli vackrare. Våren har dessutom anlänt… Det blev 22 mil denna dag.
2010-04-25. Första orkidéodlaren i Belgien. En av många illustrationer på världens största inomhusmässa för blommor.
2010-04-25. En del av Huberts fina azalea- och rhodendronmonter. Utställningen är unik i sitt slag och Hubert gav oss en VIP visning innan allmänheten fick tillträde. Utställningen arrangeras var 5:e år och varar i 10 dagar med ca 25 000 besökare per dag. Förutom Huberts monter så har han även ett stort inflytande i form av styrelsemedlem.
2010-04-25. Superhäftigt. Det går tydligen att skapa nästan vad som helt med blommor. Lovar… du kan inte i din livligaste fantasi föreställa dig hur fint det var. Det fanns karaktärer av alla de slag från rena konstverk till autentiska landskap inklusive levande djur.
2010-04-25. En av 26 st s.k. black boxskapelser som slog det mesta. Blommor, konstnärer och ljussättare verkar vara en mycket bra kombination.
2010-04-25. Lode, Huberts son visade oss runt i en av deras 4 st produktionsanläggningar. Här ser vi en kul grej, kolla in gräsklipparen i mitten av bilden. Även azaleor måste snyggas till lite, plantan snurrar medan de far förbi saxen (den röda).
2010-04-25. 400.000 st azaleaplantor. Plantorna här är unga individer födda i höstas. Om 2-3 veckor är de dags för dem att känna vårvinden första gången. Det är en känslig men viktig fas i livet.
2010-04-25. Rolf och odlare Lode. Rena flygplatsen, enormt stor yta där småttingarna skall ut och växa till sig och bli så stora att de klarar sig själva tillsammans med dig som köpare.
2010-04-26. Efter 2 dagar i Oostakker var det skönt att komma vidare. Vi bestämde oss för att åka till Brugge några dagar.
2010-04-26. En vy från färjan på bilden ovan. När vi precis hade bestämt oss att åka till Brugge så SMS:ade Stollejocke. Han är på väg till Brugge. Det blev ett telefonsamtal och så var det bestämt att vi tar in på samma hotell.
2010-04-26. Brugge ligger 5 mil väster om Oostakker så det blev en kort dagsetapp. Att hitta det här hotellet utan GPS är nästan överkurs men med GPS gick det hur lätt som helst genom alla idylliska gränder.
2010-04-26. Hotellets viktigaste rum, eget garage med lås – kunde inte bli bättre. Imponerande att Jocke hade koll på detta.
2010-04-26. Kalle på väg till Afrika.
2010-05-27. På 1400-talet var Brugge en blomstrande stad och ett affärscentrum tack vare de många kanalerna. Sedermera så förstördes staden men återuppbyggdes under 18- 1900 talet och är nu en stor turiststad.
2010-04-27. Uteserveringar och massor av annat nödvändigt. Jäkligt mysigt faktiskt. Biltrafiken är begränsad och det fanns massor med cyklar.
2010-04-27. När man är i Brugge, varför inte ringa på dörren till två vänner som Kalle träffade i Mongoliet för några år sedan.
2010-04-27. De bodde på andra sidan stan så vi fick passera stadens torg – och vad kunde passa bättre än en lokal öl. Uteserveringar fanns det gott om.
2010-04-27. Det tog 3 sek efter att de öppnat dörren - SWEDEN!! (Kalles nicknamn i Mongoliet). Det blev ett kärt möte och mycket snabbt bestämde vi för att träffas på kvällen. Det blev massor med snack om Mongoiet och massor med skratt, en trevlig kväll. Det här måste vi göra fler gånger blev det bestämt. Vi fick låna deras cyklar och så bestämde vi att även skulle träffas nästa kväll.
2010-04-28. Vi fick tips vart vi skulle cyklar, hur lätt som helst men vi velade bort oss i ett industriområde istället – hmm fn… vi skall varit på andra sidan kanalen L
2010-04-28. Efter mycket mjölksyra och gnyende från Rolf J så kom vi åtminstone fram till målet. Där fanns massor med uterestauranger som serverade öl – då blev Rolf glad igen.
2010-04-28. Vad lätt det blev, det var vara att följa kanalen. Livet var nu helt plötsligt betydligt lättare och roligare.
2010-04-28. Kanalerna var spikraka utan minsta böj. Om man inte hade tillgång till cykel som vi så kunde man ta den här båten.
2010-04-28. Omgivningarna runt Brugge var fina men det var nog själva stan som var finast. I det här läget fick mjölksyran och ömmande bak vika – man kunde ju inte bara låta bli att cykla omkring.
2010-04-29. Joakim (på bilden) och Leffe som är affärspartners har en filial några mil norr om Brugge kunde stan. Vi åt och drack tillsammans men vi hade problem, vi var dubbelbokade för kvällen.
2010-04-28. Gerret & Dorine fån Belgien, Kalle, Jocke, Rolf och Leffe. Vilket gäng, maxat… dubbelbokningen blev en succe´.
2010-04-29. Vi höll på att glömma att vi var på väg till Afrika. Efter 5-6 mil så var det dags för kaffepaus.
Figur 1 Det tar på krafterna. Vem har sagt att det är enkelt att köra motorcykel. Trafiken är i många fall intensiv och att hålla uppmärksamheten på topp kostar.
2010-04-29. Här står Rolf stolt och beundrar sin skapelse. Han är på resan utsedd till förste byggnadschef. Han har också valt tomten med omsorg, fullt blommande körsbärsträd.
2010-04-29. Vi har två två-mannatält med oss men det har hittills räckt att sätta upp ett tält. Tältmodellen från Hilleberg är helt perfekt och dena modellt ger gott om plats för två personer.
2010-04-29. Tältet uppe och dags för inköp. Att liksom finåka med motorcyklarna på det här sättet i en liten fransk stad känns speciellt…
2010-04-30. Att pyssla om arbetshästen känns rättvist. Motorcyklarna har gjort sitt jobb helt perfekt fram till dagens dato.
2010-04-30. Snygg inramning och med trädgårdsgrupp i anslutning till bostaden och garaget.
2010-04-30. Kvällspromenad… avsikten var att gå från campingen till centrum. Styrkta av att campingvärden gett oss en trovärdig vägbeskrivning så knallade vi på – öppnar grindar, in bland djur och folk. Det kändes lite väl privat men vi visste ju att det var ok att trampa in här. Sedemera så visade det sig att vi gått ordentligt fel … intressant vad självsäkerhet kan påverka en omdöme.
2010-05-02. Camping Le Marache Vacances några mil sydväst om Bordeaux och ca ½ mil från atlantkusten. Tvätt och proviantering och lite Internet. Stället var också perfekt för motorcykeltvätt och annat pill.
2010-05-03. Är det så här det kommer att bli. Efter några meter i den här sanden så var krafterna helt bortblåsta. De´e nog en annan sorts sand i Sahara J
2010-05-03. Biscayabukten nära gränsen till Spanien. Här inser man att det är naturen som bestämmer…
2010-05-03. Biscaya är platsen där man sätter sprätt på pengar, massor med stora båtar och fina lägenheter så nära vattnet som möjligt.
2010-05-03. Några mil in i Spanien så lossar Rolfs lock till packlådan och ramlar av. Självklart kommer en massa långtradare som bara måste pricka locket med alla hjulen.
2010-05-03. Efter det så var passformen något sämre än tidigare. Helt klar så var locket inte länger vattentätt.
2010-05-03. Efter en händelserik dag kändes det som att man gjort sig förtjänt av lite lyx.
2010-05-03. Det regnade och vi körde och körde långt bort från all ära och redlighet. Till slut så hamnade vi i staden Erratzu och denna helt magnifika Casa Rual Landa Etxea. Underbara människor och helt otroligt hus som gjorts i ordning för lite ”unikare” turism.
2010-05-04. Det var lite svårt att förstå att vi var i Spanien.
2010-05-04. ”Hem till gårdens pub”. Detta var en upplevelse utöver det vanliga. Efter att vi etablerat oss i vår boning så var det dags för puben. Något mer äkta får man leta efter. Vi kommer in och där inne står fyra bönder från trakten och resonerar över ett glas vin. Här fick vi några härliga mackor och öl… och en stämning som inte går att beställa.
2010-05-04. Att passera bergskedjan gör man inte ostraffat. Regn, svinkallt och dessutom hård sidvind. Att köra i detta läge tillhör den övre skolan, motorcykeln i 45 grader för att kompensera för vinden och visiret igenimmat och ingen känsel kvar i fingrarna. På bilden så har vi stannat och gjort våran sedvanliga språngmarsch fram och tillbaka 4x100 meter.
2010-05-04. Jävlar va kallt. Åkarbrasa, hopp och stuts för att inte frysa ihjäl.
2010-05-04. Rolf i full gång, när han inte har mer att göra med sina grejer går han lös på inredningen. Skruv skruv var är du… det måste bara finnas en skruv här… som är lämplig…
2010-05-04. …till att fixa hjälmen. Här köper man en kvalitetshjälm och så håller den inte ens att ramla från motorcykeln. En jäkla plastskriv går av och så är visiret löst. Skam den som ger sig… här skall det minsann fungera med sängskruven.
2010-05-05. E´den inte fin – motorcykeln alltså. Naturen är också bedårande men temperaturen förtar njutningen en aning. Vi kör strax under trädgränsen och bara några 100 meter upp är det frost… å vi som är utrustade för 40 graders saharavärme.
2010-05-05. Kolllla… en restaurang. Kanske är den öppen och kanske har de varm soppa! Nu gäller det bara att få ut nyckeln, jäklar va kallt.
2010-05-05. Nytt lock och lite andra grejer, perfekt. Spaniens enda återförsäljare några mil norr om Madrid. Touratech har grejer för entusiaster och uppenbarligen finns människor som brinner får sina produkter och sin sak. Vi behövde en bakskärm från Yamaha. Att ringa Yamaha var för oss i detta läge lönlöst. Vi kunde inte beställa per telefon utan Marco på Tourateh med sitt goda namn beställde för oss så att vi kunde hämta grejerna i Sevilla några dagar senare. TACK MARCO...
2010-05-06. Colmenar Viejo där Spaniens Touratech representant ligger. Det visade sig att staden var riktigt mysig med en imponerande stor tjurfäktningsarena.
2010-05-07. Vi valde att köra norr ut efter tips från en själsfränder. Det visade sig vara väldigt fina vägar men vädret var inte ok. Vi kunde räkna ut det men man får väl chansa någon gång. Första halvan av bergsturen var vädret bra men då vi kom upp till 16-1800 m öh så var det återigen kallt. Det spöregnade och temperaturen låg strax över noll. Lite snö fanns efter vägen på en del platser.
2010-05-07. Skönt att komma till en camping efter en hård dag J
2010-05-08. Dagen innan så var vi upp på bergstopparna. Att se en så här fin rosallé så nära inpå i tiden var märkligt och vackert. Detta är intill en liten gata i en av de många små städerna vi körde genom.
2010-05-08. Landskapet mellan Madrid och Sevilla är öppet och lämpar sig tydligen för enorma oliv- och apelsinodlingar. Alla som bor här verkar livnära sig på detta för några andra större arbetsplatser såg vi inte. Här har vi äntligen hittat en lämplig lunchplats där vi inte blåste bort. Trots vinden fungerade vårt bensinkök utmärkt.
2010-05-08. Montoro, 15-20 mil nordost om Sevilla. En liten stad som kändes unik. En stor fin hög bro som verkade vara ganska nybyggd i gammal stil. Staden var delad i två delar och bron verkade vara en naturlig mötesplats. Alla hus i staden var vitmålade. Vissa små gator/gränder var så branta att det hade varit svårt att få motorcykeln att stanna kvar i backen om vi fått stopp. Förmodligen hade vi glidit bakåt och då hade det bara slutat på ett sätt.
2010-05-08. Att stanna en stund i Montoro och avnjuta en glass går inte av för hackor.
2010-05-10. Sevilla, en härlig stad, mycket att titta på.
2010-05-10. Sevilla, en juvel bland städer. Att spatsera och turista runt bland pittoreska gator och massor med uteserveringar gav en mysig känsla, nästan så att det inte var på riktigt. Känslan att vara på Liseberg infanns sig ibland, särskilt då spårvagnarna sakta gick förbi. Nästa stund kände man att man var mitt i händelsernas centrum. Spanjorernas arkitektur är dessutom enastående vacker.
2010-05-11. Tillbaka till verkligheten. Yamaha hjälpte oss att reparera, serva och tvätta maskinerna. Det fanns ingen skärm (bak) att få tag i men detta var inte något problem för Carlos. Det blev en speciallösning. |