Island 2013

 

 

2013-07-11 angjorde färjan till Seydisfjördur på östra sidan av ön. Karl-Axel & Gunvor Söderberg påbörjade sin motorcykelresa mot Reykjavik i moturs riktning. Gunvor flög hem för jobb från Reykjavik 2013-07-25. Karl-Axel fortsätter och lämnar Seydisfjördur 2013-08-01. Totalt blev det 282 fantastiska mil på en liten ö långt ute i Atlanten.

 

Island har allt en motorcyklist kan önska sig, massor med grusvägar och massor med makalöst vackra vyer i en surrealistisk miljö. Island slutade aldrig att förvåna.

 

 

2013-07-11

Framme i Seydisfjördur efter 2 dygn på färjan Norröna och så här glad kan man vara då... Fantastiskt vackert att följa inloppet i fjorden med alla snötäckta berg och fint väder. Nu börjar äventyret Island!!

 

 

2013-07-12

Första kördagen regnade det när vi åkte från övernattningsstället Svartiskogur och eftersom vi ville köra en grusväg över fjället så blev både vi och motorcykeln så här skitiga. Inte såg vi något heller för dimman…

 

 

2013-07-12

På väg mot Husavik i norra delen stannade vi till vid dessa varma källor. Lukten av svavel var påträngande och värmen alldeles vid källan var riktigt hög. Skönt att kunna värma sig lite när vi haft regn och kallt nästan hela dagen.

 

 

2013-07-13

Husavik – en sådan underbar hamnstad på norra Island. I hamnen fanns det gott om fiskebåtar men även många båtar som gick ut på valsafari, den största turistattraktionen i staden.

 

 

2013-07-13

Vi valde att åka på valsafari med segelfartyget Haukur och turen tog 4 timmar.  Först styrde vi ut mot ”Puffin island” där tusentals av små söta Lunnefåglar häckade. Fartyget satte segel när vi skulle korsa viken och ta oss mot platserna där vi skulle få se valar av olika storlekar.

 

 

2013-07-13

Vi såg flest av den här sorten – knölval – men även en del delfiner och ryggen på den enormt stora blåvalen. Knölvalen kan bli upp till 17 meter och väga upp till 40 ton.

 

 

2013-07-13

Andra kvällen i Husavik fick Kalle möjlighet att åka upp i den här ”luftburna motorcykeln”. Det var vår ”guesthousevärdPorhallur Oskarsson som tyckte det skulle vara trevligt att ta en kvällstur och visa sitt Island från ovan. Flygturen varade 35 minuter…

 

 

2013-07-13

Porhallur Oskarsson och tysken Stefan Erdman skapar tillsammans filmer som visar ”Iceland from above”. Porhallur står för flygningen (samma farkost som bilden ovan) och lokalkännedomen och Stefan gör film om Island. Se gärna http://www.islandfilm.de, han gör helt fantastiska filmer. ”Iceland from above” är vol 3 och det är på gång med ytterligare en film från ovan ganska snart.

 

 

2013-07-13

Porhallur var inte sen med att ”skojflyga” över en av valsafari båtarna som var på väg hemåt. Faktiskt så skulle vår värd nästa morgon hjälpa till att arbeta på just den här båten… Killen hade verkligen många saker på gång, när han inte var på Island så var han styrman på lyxkryssare i Karibien. Han har sin adress i Reykjavik och om detta och allt annat inte var nog så hade han ett motorflygplan placerat där. Island verkar vara ett paradis för den flygintresserade med små flygplatser ”överallt”.

 

 

2013-07-14

Vi tog en dagstur med motorcykeln genom nationalparken Àsbyrgi. Flera mil genom underbar natur på bra grusväg.

 

 

2013-07-14

I Hljódaklettar finns det massor av stenformationer som liknar den här, visst ser det lite märkligt ut? Långa stavar och de verkade vara ”stenhårda” typ flinta.

 

 

2013-07-14

Vackra omgivningar i Hljódaklettar kom vi till under vår promenad i naturreservatet.

 

 

2013-07-14

Dagen och kvällen avslutades med ett underbart bad i 2000-årigt glaciärvatten på berget i Husavik. Riktigt varmt och skönt var det. Blev vi törstiga var det bara att dricka av det kalla 1000-åriga glaciärvattnet som fanns i slangen bredvid.

Det är ganska svårt att verkligen fatta hur detta fungerar men det är helt enkelt så att den tunna jordskorpan har geotermisk aktivitet och gamla vattnet som kommer från glaciären smälter och värms upp. Både det kalla och varma vattnet rann hela tiden och anläggningen var tillverkad av frivilliga medel och man kunde skänka en slant om man ville. Anläggningen var en mötesplats för lokalbefolkningen och vi hittade dit tack vare flygturen.

 

 

2013-07-14

Promenaden tillbaka till guesthouset efter badet blev helt magisk i den sena solnedgången vid 23-tiden. Ljuset som fanns liknade inget vi sett tidigare. Färgerna liksom förstärktes. Helt overklig och magisk promenad.

 

 

2013-07-14

Husavik i sen solnedgång, utsikt från berget. Staden verkar vara välmående med inkomster från fiske året runt och med ordentliga extrainkomster sommartid då man arrangerar valsafari. Viken erbjuder mycket goda möjligheter att verkligen få se val, den bästa platsen på Island faktiskt.  Det enda problemet är vädret men det hade man ordnat med enormt fina overaller till turisterna. Vi hade dock tur och vi behövde bara ta på oss en vindjacka för att hålla värmen i solskenet. Fantastisk upplevelse och man förundrades över hur många valar och delfiner det måste finnas i viken.   

 

 

2013-07-15

På väg till Islands andra stad, Akureyri, stannade vi mitt uppe på fjället och fixade kaffe.  Vi tog en kvällstur på motorcykeln och hittade en fantastiskt trevlig grustur över fjället. Hög mys-faktor.

 

 

2013-07-16

När man tycker att det inte kan bli vackrare så hittar vi ständigt nya platser som slår det vi tidigare sett. Massor av vatten i Godafoss där vi tillbringade nästan en heldag. En dag som vi sent skall glömma då vi hade det väldigt bra – livet lekte.

 

 

2013-07-17

Naturen är fantastisk var man än kör, här nere i byn går det en färja ut till den lilla ön Malmey. Att se dessa fantastiska vyer påverkar ens mentalitet och man undrar vad man gör hemma i Sverige egentligen när det finns så fina platser att bo på. När man sedan kommer att tänka på att under halva året så finns inget riktigt dagsljus… nja borta bra men hemma bäst.

 

 

2013-07-17

Den här utsikten uppenbarade sig mellan två långa tunnlar när vi var på väg till fiskebyn Siglufjördur. Helt overkligt vackert.

Naturen verkar ha gett Island allt. Till råga på allt så verkar isländarna själva fatta att de har något extra och vårdar naturen med öm hand. Turism är en viktig inkomstkälla och priserna är höga och stigande men det kommer alltid att finnas människor som har möjlighet och tycker det är värt priset. Som det är just nu på Island så hämtar sig priserna från finanskrisen 2007-08 och kommer antagligen att stiga till det dubbla. Det gäller att passa på att besöka denna fantastiska ö nu då priserna är ungefär som i Sverige.

 

 

2013-07-17

Byn Siglufjördurs centrum där både lokalbefolkningen och mestadels Isländska turister samlades för att umgås kring en öl eller en kaffekopp. Detta var nog den ”mysigaste” stad vi hittade under vår resa med lagom mycket folk och bekvämligheter.

 

 

2013-07-17

Fisket var en riktigt stor del av Siglufjördur och i den aktiva hamnen låg det många olika fiskebåtar, både större och mindre.

 

 

2013-07-17

För att hålla nyfikna måsar borta från den väldoftande nyfångade fisken stod här en kanon som det med jämna mellanrum kom väldiga knallar ifrån. Innan vi kunde lokalisera var ljudet kom från så var vi helt övertygade att det var kraftiga gevärsskott eller någon form av explosioner. Tekniken användes bara då det behövdes och fungerade verkligen.

 

 

2013-07-18

Båtarna gick ut tidigt på morgonen för att sen återvända med förhoppningsvis god fångst framåt eftermiddagen. Riktigt trevligt att se att det var ganska små båtar som fiskade och inte dessa stora ”industrier” som man annars hör talas om och ser. Detta tyder på att båtarna inte behöver gå så långt ut i Atlanten för att hitta fisken och att mängden fisk som de tar upp verkar vara balanserad.

 

 

2013-07-19

För att ta sig vidare västerut från Siglufjördur så fick man köra helt ute vid vattnet. Då vi ofta körde helt ute vid havet så kändes det lockande att ta vägen över berget den här gången. Det var bara att vända då det klart framgick att vägen inte ännu var farbar och vi hade knappt kommit upp på berget. Det var bara att vända om och köra den andra lite större vägen.

 

 

2013-07-19

I Blonduos hamnade vi mitt i en lokal marknadsdag. Det kändes som hela byn hade samlats för att umgås, äta och trivas. Staden skilde sig dock från övriga städer som vi besökte. Vi visste inte vad det var men efter några timmar kände vi att det var något fel. Detta bekräftades av en äldre man som vi träffade och som berättade att det är svårt att behålla ungdomarna då det inte finns några jobb. För ca 10-15 år sedan så hade man framtidstro och man t o m byggde nya bostäder och allmännyttiga byggnader p g a ett stort kraftverksbygge men av någon anledning så stannade utvecklingen helt och hållet. Den enda egentliga utkomsten i staden var att man slaktade får i stor omfattning.

Vi hade dock ett par väldigt trevliga dagar med flyguppvisning och en fin marknad och enormt många Kanadagäss. Makalöst många med därtill hörande avföring. Gässen tyckte det var en bra plats att vila på sin långa färd då floden som delade staden erbjöd mycket att äta.

 

 

2013-07-19

Skönt med en paus när man kör på små steniga grusvägar. Det gäller att se upp så ingen större sten hamnar galet för har man otur kan den till och med skära sönder något av däcken.

När vi stod här så passerade en bil, den enda. Det var en Toyota Land Crusner med löjligt stora däck och hög frigång, snacka om perfekt väg för den här typen av fordon. Bilen liksom flöt fram på vägen i ganska hög fart och liknade en större radiostyrd bil typ monstertruck.

 

 

2013-07-19

Varma källor fanns det lite här och där. Här nära Reykholt är en lite större som både var en turistattraktion men som också hade en funktion med att distribuera varmt vatten. Man undrar hur det fungerar men det måste väl vara så att väldigt massa vatten passerar ett geotermiskt område en liten bit ner i jordskorpan. Då vattnet blir för varmt så bubblar det pga ångbildningen, detta är effektfullt. Det optimala är antagligen att vattnet värms upp till nästan hundra grader och att det är volymen vatten som styr om man kan använda källan för uppvärmning och elproduktion eller inte.

 

 

2013-07-19

Gården bredvid den varma källan odlade tomater och passade på att sälja småpåsar från den här vagnen till den som var sugen. Pengarna lade man helt enkelt in i den lilla lådan på kanten. En betalningsmetod som inte skulle fungera på många platser på vårt jordklot.

 

 

2013-07-22

Vi kör upp på höglandet och mot Langajökull, Europas näst största glaciär. Det är helt fantastiskt hur naturen kan ändra sig på väldigt små områden. Från nästan plattland och grönt blir det bergigt och sterilt. Helt fantastisk miljö och vägen var för det mesta bra.

 

 

2013-07-22

200 meter från Langajökull blir vägen för stenig. Vi får helt enkelt kliva av och gå sista biten. Skall man vara riktigt ärlig så var det svårt att köra här med en passagerare och full last. Med lite tur så trillade vi inte…

 

 

2013-07-22

Det arrangeras turer som tar turister långt upp på glaciären med helt fantastiska maskiner, enormt stora maskiner med drift på alla åtta hjulen med individuell styrning och lufttryckskontroll. Fordonet är utrustat med all tänkbar utrustning för att kunna ta sig fram på ett säkert sätt. Då vi frågade om de kunde ta några extra passagerare (bokning via Reykjavik) var priset allt för högt, så högt att det inte var tänkbart.

 

 

2013-07-22

Glaciären är 180 grader i förhållande till hur fotot är taget. På den här bilden så får man en uppfattning hur stora dessa maskiner är. Helt otroliga maskiner är det som körde upp på glaciären, militära fordon i civila kläder.

 

 

2013-07-22

Vi hade en lång sträcka att åka så vi fick rulla vidare ner mot Pingvellir via Thorisjökull. För en motorcykeltur så var miljön och grusvägen i absoluta högsta klass. Det var en fantastisk dag med många höjdpunkter…

 

 

2013-07-22

Efter att man kört hela dagen i ett ökenliknande område på höglandet så är det närmast otroligt att det helt plötsligt blir grönt och fint som här i Pingvellir. Ett naturreservat som var enormt vackert i sig, särskilt efter vad vi sett och varit med om under dagen. Båda miljöerna helt otroligt vackra men på olika sätt. Här har man gjort iordning ”vildcampingställen” på de mest sagolika ställen.

 

 

2013-07-23

Geysir, den absolut största och den mest kända. Den är nästan en sorts symbol för turist-Island och det var massor av andra turister som ville beskåda föreställningen. Området har flera Geysrar men det är en som är betydligt större än de andra. Den stora förvånade genom att den sprutade vatten oregelbundet och ibland var det stora sprut och ibland små. Det bör fungera så att vatten rinner in i håligheter med en viss volym, vattnet hamnar i ett varmt område och vid en tidpunkt så måste vattnet ta väg någonstans då det börjar koka. Volymen vatten som rinner till är antagligen ganska stor då man ibland såg att vattenytan böjde sig ordentligt innan ett stort ”utbrott” kom, vattnet var på väg upp.

 

En tanke som slår en är att vattnet rinner till från någon annan stans än från ytan men då utbrottet sker så kommer vattnet till ytan. Troligen så fräser det till rätt ordentligt ”under där”.

 

 

2013-07-23

Vid Gullfoss. Det fanns en hel del Islandshästar och det var fantastiskt vackert att se dessa fina djur i sin rätta miljö.

 

 

2013-07-23

Gullfoss mäktiga fall. Här var det minst sagt många andra som också ville se skådespelet. Det gick att gå alldeles intill vattnet och det var mäktigt och att ramla i var inte tänkbart. Mycket vackert.

 

 

2013-07-23

Några mil upp mot höglandet från Gullfoss var det också vackert, det går inte att tänka sig en vackrare plats. Det såg antagligen väldigt härligt ut då vi med motorcykeln intill floden gjorde iordning kaffe. Flera av de bilar som passerade stannade och tog foto. Att sedan sträcka ut ryggen i solskenet var minst sagt skönt.

 

 

2013-07-25

Blue Lagoon, en ytterst märklig plats. Det var ett stort geotermiskt område nära flygplatsen Keflavik. Ett av de största kraftverken finns också alldeles intill.

Snacka om anläggning som passar turisternas behov – surrealistisk miljö, spa och bar i vattnet. Antagligen är anläggningen inte alls dyr i drift då vatten och värme är gratis.

 

 

2013-07-25

Utanför Blue Lagoon. Vattnet är också här märkligt vitt. Vattnet innehåller väldigt mycket mineraler och stenkanterna blir vita. Att kleta in sig i denna vita lera skall vara bra för huden och i övrigt så skall leran ge goda hälsoeffekter.

 

 

2013-07-25

En stund med blandade känslor. Etapp 1 av resan var slut och etapp 2 skulle börja. Gunvor tar flyget från Reykjavik hem för att börja jobba. Vår resa på Island tillsammans har varit en fantastisk resa med väldigt fina upplevelser för oss båda och vi tyckte att det var synd att den här etappen redan var slut.

 

 

2013-07-25

Efter att vi varit två personer med full packning så var nu motorcykeln betydligt lättare. Nu var det dags att köra upp på höglandet och i en lite annan terräng. I bakgrunden ser man Hekla. Åker från kusten upp på isländska höglandet mot Lantmannalaugar.

 

 

2013-07-26

Att korsa floder är en spännande övning. I vissa fall kan det vara nödvändigt att först gå över för att få en uppfattning om djup och bottenegenskaperna. Att få motorstopp ute i vattnet innebär i praktiken att man skaffat sig problem då det inte finns så många som kan hjälpa till. Sedan så skall man försöka få ut vattnet ur motorn och få igång den. Kan bli riktigt kul…

 

 

2013-07-26

Har kommit till en kraterkant med makalös utsikt över området. Allt här uppe är surrealistiskt på något sätt. Färgerna är extrema och känslan magisk. Det var en slump att jag kom upp på här. GPS-en hade inga vägar inritade men ändå verkade det vare en ”väg” som gick upp på en höjd. Provade den och efter att verkligen fått bekänna färg så var jag uppe och helt plötsligt öppnades det sig en helt ny värld.

 

 

2013-07-26

Att befinna sig här och dessutom köra motorcykel är mer än man kan begära. En upplevelse utöver det vanliga som hamnar på topp-tio listan.

 

 

2013-07-26

Träffade två killar som har mer än man kan begära. De körde lättare motorcyklar (KTM-offroad) som var helt perfekta här. De bodde i Reykjavik och skulle vara här uppe några dagar och det gjorde de varje år några gånger. Det enda de hade med sig var bensin och var sin liten ryggsäck.

 

Fick ett tips om att man skall komma ut på en lite större grusväg om man följde kraftledningen så varför inte prova. Det blev några spännande timmar innan jag riktigt visste var jag var.

 

 

2013-07-27

Seljalanfoss, ett vattenfall där det var möjligt att gå bakom vattnet. Rätt häftigt men man fick räkna med att bli blöt. Det bildades vattendroppar i luften så i praktiken ”regnade” det hela tiden.

 

 

2013-07-27

Lupiner och åter lupiner, ett sätt att skapa växlighet och antagligen också att ge förutsättningar för andra växter. Marken består nästan bara av lava så marken är mycket näringsfattig. Vackert i jämförelse med där man inte gjort såhär.

 

 

2013-07-27

Lunnefågel på en klippavsats vid Dyrholaey utmed södra kusten. Den här ligger på en klippavsats med ca 200 meter ner så den kände sig säkert ganska trygg. Den kunde flyga iväg utför stupet när som helst. Det innebar att det gick att komma ganska nära den annars ganska skygga fågeln.

 

 

2013-07-27

Vansinnigt vacker miljö. Här växer mossa på lava och det bildas en märklig matta över det hela. Stannade bara en kort stund, gjorde kaffe och fikade men det fanns gott om gångstigar ut i terrängen. Provade en liten bit och kände att här skulle man kunna tillbringa en hel dag. Till vänster börjar Vatnajökull att breda ut sig,

 

 

2013-07-27

Svinfjell, mycket nära Vatnajökull fanns en camping.

Ett problem är att under turisthögsäsong så finns massor av turister, det var i praktiken mycket svårt att hitta boende. Sträckan mellan Reykjavik och Seydisfjördur erbjöd inte många möjligheter förutom Camping och mycket dyra och opersonliga hotell. Köpte därför ett enkelt tält i Selfoss och det var verkligen skönt att ha med sig. Under enkla förhållanden så fungerade utrustningen utmärkt.  

 

 

2013-07-28

Vatnajökull. En plats där glaciären (Europas största) ”rinner” ner och är inte många hundra meter från huvudvägen nr 1. En märklig syn med allt grönt och bara lite längre fram ser allt helt annorlunda ut. Det var lockande att kunna gå på glaciären men det framgick klart att det var olämpligt utan att ha med sig någon som är tränad att läsa av isen. Gick i alla fall in i en spricka där det kom fram vatten och det var minst sagt mäktigt. Jag fick hela tiden påminna mig om att sannolikheten att isen skulle falla på mig var väldigt liten.

 

 

2013-07-28

Jökellopp är då väldiga vattenflöden, orsakade av avtappning av issjöar. Issjöar är sjöar som däms upp av is, och om tillräckligt mycket vatten samlas i dem kan de få isen att flyta, vilket skapar stora vattenflöden under isen. Detta är vanligt då det finns vulkaner under glaciären. 1996 var det ett stort sådant tillfälle och de vattenmassor innehållande massor med sand och lera tog med sig allt i sin väg och skapar en miljö som här.

 

 

2013-07-28

Islands längsta bro. Den går över det område som 1996 hade ett Jökullopp orsakat av vatten som forsade ner från glaciären Vatnajökull. Den gamla bron försvann nästan helt vid detta tillfälle och man kan nu se några förvridna järnbalkskonstruktioner på några ställen. Att komma ihåg är att detta är den enda väg som gör det möjligt att passera. Alternativ väg är ringvägen N1 dvs runt hela Island. Mindre transporter kunde gå via höglandet men vägarna där är extremt dåliga för nyttotrafik.

 

 

2013-07-28

Någon mil nordöst från Svinfjell där jag campade fanns en fin plats där det var möjligt att gå på glaciären. Jag var där helt ensam och hade ingen ambition att gå på glaciären men till min fasa så förstod jag efter ett tag att jag stod på glaciären och det flöt massor med vatten under ”marken”. Tänk dig att du står på en glaciär med massor med jord på och att isen smält delvis och sjunkit ihop – då blir det såhär. Huu…

 

 

2013-07-29

Titta på dimman som finns som en sträng där framme som vägen svänger. Detta såg mycket märkligt ut och jag förstod inte alls vad det var eller vad det berodde på.

 

 

2013-07-29

Dimman beror på att det rinner kallt vatten från glaciären och det bildas dimma i den något varmare luften ovan. I min värld så skulle dimman stiga men antagligen så uppstår någon form av inversion. Vattnet rinner ut i en sjö, Jokulsarlon, och samtidigt så kalvar glaciären och stora isberg flyter omkring. Fenomenet var extremt oväntat, när jag kommer dit så ser jag inte något alls och då jag var beredd att åka så försvinner dimman på max 5 sekunder. Enormt märkligt och en jättestor turistattraktion. Antagligen var detta en normal företeelse för det var en hel del turister där och det fanns möjlighet att åka båt bland isbergen.

 

 

2013-07-29

Något som förvånade också var det fantastiska fågellivet. Det vimlade av fåglar och det var bara så overkligt det kunde vara.

 

 

2013-07-31

En helt annan ”is”. Är på väg från den lilla fiskebyn Neskaupstad på östra Island. Då jag lämnar stället så passar jag på att inte ta tunneln utan försöka köra över fjället. Kunde här konstatera att antagligen så har man hållit öppen denna väg av säkerhetsskäl om det skulle bli problem med tunneln. Riktigt häftig motorcykeltur må jag säga, det var jag och alla fåren som tog den här vägen.

 

 

2013-07-31

Kommer över bergskammen och lite längre fram så öppnar sig denna vy. Visst är det härligt att köra motorcykel. Stannade för att fota men då flög ena handsken iväg. Det blåste så pass att jag hade svårt att hålla uppe motorcykeln i de stundtals mycket kraftiga kastvindarna.

 

 

2013-08-01

Lämnar Seydisfjördur för att ta färjan till Färöarna. I färjekön träffas man och snackar en del. Här har vi två underbara människor som var ute på en 5 månaders lång mc-tur. De kommer från Tyskland (någonstans så klämde de in Irland och England också) drog vidare till Färöarna, sedan Island och så var de på väg till Färöarna igen. Sedan skulle de till Norge via Hirtshals. Upp i Norge och sedan ner via Sverige för att angöra hemmet för proviantering och justering av utrustning – sedan började den riktiga resan söderut – Medelhavsområdet. Tjejen, Helen Strong, skriver en blogg med adressen www.linguamoto.com.