Senegal 2010

 

 

01DSCN0774.JPG

2010-08-19

Färjan vid Rosso. Gränsövergången Marutanien/Senegal är korrupt och man måste värja sig för alla som vill hjälpa till. Ett bättre alternativ är gränsövergång 10 mil västerut men vägen dit var inte farbar pga regn.

 

 

02DSCN0777.JPG

2010-08-19

Det ser ganska oskyldigt ut på bilderna men det var stressigt. Detta berodde delvis på att guiderna konkurerade om några få kunder. Förr, och framförallt på tiden då Paris – Dakar rallyt gick förbi här blomstrade antagligen affärerna. Det fanns en tydlig hierarki, längst upp var han som höll i ”växlingskontoret” och längst ner var småkillarna som hela tiden skulle putsa motorcyklarna.

Man ville ha pengar för allt men det allvarligaste var att vi bara fick tullhandlingar som bara gällde i 24 timmar. Förlängning kunde vi eventuellt få i Dakar.

 

Det var riktigt skönt att komma ur gränsområdet. Efter någon kilometer fanns en poliskontroll och vi tänkte att nu kan det bli riktigt besvärligt men det blev ett trevligt möte och polisen hälsade oss välkomna till Senegal. Han påminde om att detta är ”riktiga Afrika” och att vi inte skulle stanna för någon utmed vägen. 

 

 

03P1030600.JPG

2010-08-19

Saint Louis. Vår plan var att stanna några dagar men pga att vi bara hade 24 timmar på oss fick det bli en snabbvisit. Vi var ganska medtagna efter en varm och hård dag vid gränsen. Till slut hittar vi en campingplats några meter från Atlanten. Det visade sig inte vara ett bra val, hyddan kändes instängd och säkerhetsläget var tveksamt, åtminstone okänt. Dessutom var det massor med ohyra i sängarna och det var bara för varmt för att sova.

 

 

04P1030605.JPG

2010-08-19

Vi var hungriga så vi nappade på ett erbjudande att grilla fisk på stranden. Det var trevligt fram till tidpunkten då vi skulle betala. Den avtalade summan var nu per person och inte totalt, ett klassiskt knep.

 

 

05P1030607.JPG

2010-08-20

Saint Louis är en vacker och unik stad byggd på fastlandet och på några långsmala öar.

 

 

06P1030616.JPG

2010-08-20

Båtvarv på gatan. Det fanns enorma mängder med båtar som låg överallt. Båtarna var byggda på ett liknande sätt, ganska långa och smala och byggda av rejäla plank som var handsågade.

 

 

07P1030626.JPG

2010-08-20

Stan har 148 000 invånare och präglas givetvis av fiskeindustrin men också av den franska arkitekturen. Inne i de centrala delarna på den största ön fanns många vackra byggnader.

 

 

08P1030633.JPG

2010-08-20

Utsikt från en av broarna som knöt ihop öarna. Vi var tvungna att lämna stan alldeles för snabbt pga gränsformaliteterna men då vi körde ut ur stan så stannade vi ofta. Det fanns väldigt gott om mygg (märkligt nog) så det var kanske lika bra J att åka därifrån.

 

 

25P1030650.JPG

2010-09-20

Vägen ner mot Dakar var bra och naturen väldigt vacker. Att se förändringen från öken till detta var imponerande.

 

 

10DSCN0811.JPG

2010-08-22

Vi kommer till Dakar ganska jäktade för att hinna ordna tullformaliteterna (inom 24 timmar). Inne i centrala stan så var trafiksituationen rimlig men att ta sig de sista 4-5 milen in till stan var en upplevelse. Dakar ligger längst ut på en halvö och man har helt enkelt inte planerat vägnätet på ett vettigt sätt.

 

Efter att vi ordnat med formaliteterna så återstod bara ett problem – var skulle vi bo? Det visade sig inte vara särskilt lätt att hitta ett boende till rimligt pris och en säker plats för motorcyklarna.

 

 

11DSCN0813.JPG

2010-08-22

Nu kunde vi fira att vi kommit in i Mauretanien, in i Senegal och var i Dakar. Det fanns gott om lokala barer och desto enklare barerna blev desto billigare var ölen för att till slut hamna på priser som var nästa samma som i affären.

 

 

17P1030670.JPG

2010-09-02

Hamnen i Dakar var som väntad stor och livfull. Hit skeppar man antagligen massor med förnödenheter som sedan transporteras in i landet och in till andra länder som själva saknar kust.

 

 

18P1030694.JPG

2010-09-02

20 miljoner slavar auktionerades ut till högstbjudande på ön Gorée som ligger strax utanför Dakar. Detta är numera Dakars största turistmål.

 

 

19P1030715.JPG

2010-09-02

Det var en ytterst märklig känsla att gå omkring här i skenet av alla grymheter som skett. Det fanns några hundra bofasta på ön och de bor nu i gamla byggnader som använts till helt andra saker och man bor t o m i gamla försvarsanläggningar och fängelsehålor. På något sätt så verkade det som att den respekt som normalt fanns mellan människor var starkare här.

 

 

20P1030719.JPG

2010-09-02

En enorm kanon som numera fungerade som bostad och affär. Så sent som på 50-talaet fungerade ön som fängelse.

 

 

21P1030744.JPG

2010-09-02

En av många handelsplatser för slavar. Här fick uppköparna inspektera varorna och man höll auktioner. Båtarna la till utanför och då man sedan hamnade på båten så kunde man inte räkna med att komma hem igen. Det var bara de starkaste männen och de vackraste kvinnorna som överlevde båtresan till Amerika.

 

 

22P1030769.JPG

2010-09-02

Independence Place i Dakar, stadens absoluta hjärta och puls. Det fanns gott om svindyra hotell och några fina områden men annars stack inte själva stan ut. Det som däremot utmärkte stan var alla påflugna guider som skull hjälpa till med allt möjligt. Antagligen har kulturen präglats av Paris – Dakar rallyt och alla de pengar som då strömmade in. Numera har rallyt flyttat till Sydamerika och det har blivit hårdare tider för en del här.

 

 

09DSCN0821.JPG

2010-09-14

Det blev 4 veckor stopp i Dakar och vi hyrde en lägenhet i den centrala delen av stan. Motorcyklarna stod på en perfekt plats och det fanns gott om folk som hjälpte till med att se till att de inte försvann. Här sitter gammelmor och studerar underverken. Det var en perfekt plats att ha motorcyklarna på med tanke på regn och solsken (mellan husen).Här satt vanligtvis många familjemedlemmar (inkl släkt) och spelade och umgicks. Det var alltid en härlig stämning i luften.

 

 

12DSCN0819.JPG

2010-09-14

En av de finare gatorna i Dakar. Några hundra meter längre bort ligger Kameruns ambassad. Som tur var så blev vi uppmärksamma på att vi i praktiken var tvungna att ordna visum här. Det hade inte varit kul att komma till gränsen och konstatera att det enda stället vi kunde ordna visum var i Dakar…

 

 

15DSCN0823.JPG

2010-09-14

Det vimlade av taxibilar. Standarden på både bilar och chaufförer var för det mesta undermåliga. Majoriteten av bilarna höll nästan inte ihop och chaufförerna räknade med att passagerarna skulle hitta. Kände man inte till adressen så åkte priset upp och så frågade chauffören efter adressen i ”varje” gatuhörn. Här har vår chaffis hoppat ut en stund för att snacka med kompisarna.

 

 

16DSCN0824.JPG

2010-09-14

Rolf behövde ett nytt batteri och det fick till följd att vi blev introducerade i Dakars 2:a hands marknad. Här fanns allt (utom ett batteri som passade) och det var häpnadsväckande stor omfattning på verksamheten. Då vi med hjälp av en guide tar oss in i marknadsområdet kommer snart ett antal personer som undrar vad vi behöver. De börjar sedan scanna av utbudet och vi väntar…

 

 

13DSCN0835.JPG

2010-09-16

Några hundra meter från lägenheten. Normalt fanns här helt fullsmockat med gatustånd som gjorde att man fick gå ute i den täta trafiken för att ta sig fram. Det var väldigt stor skillnad på vardag och helgdag. På helgdagarna var det nästan tomt som här på bilden.

 

 

14DSCN0831.JPG

2010-09-16

Utsikt från lägenheten vi hyrde. Det behövdes galler för fönstren för att inte få oinbjudna gäster. Det var ganska lätt att via taken ta sig fram. I lägenheten var det varmt så fönstren var alltid öppna.

 

 

23DSCN0846.JPG

2010-09-17

Äntligen på väg österut mot Mali. Vi märkte ganska snart att stämningen var annorlunda, folk kom gärna fram, barnen var extra nyfikna och det sprudlade av liv och skratt samtidigt som det också fanns ett stort lugn i luften.

 

 

24DSCN0858.JPG

2010-09-18

Det var stora avstånd och det var långt mellan städerna. Istället fanns det verkligen gott om små byar av typ rund hydda med halmtak. Vägarna var riktigt bra, man fick dock hela tiden se upp för djupa hålor. Förutom lastbilar så var det också andra transportfordon och får man bara plats så får man åka med.

 

 

27DSCN0855.JPG

2010-09-18

Vi kör hela dagen och det finns ingenstans att ta in så vi förbereder oss mentalt för att sätta upp tältet. Riktigt tunga moln dyker upp och vi förstår att det kommer snart att regna. Då får vi för första och enda gången den dagen syn på en övernattningsmöjlighet, en campingplats med hyddor! Vi lyckas precis få in grejerna innan himlens portar öppnades sig. Det blev snart mörkt och det var ett skådespel som utspelade sig på himlen. Blixt och dunder kan man minst säga. Dagen efter passade vi på att snygga till motorcyklarna.

 

 

28P1030795.JPG

2010-09-18

Det hade nog inte varit så många gäster den senaste tiden men då vi kom levde personalen upp och de åkte och hämtade en tolk från grannbyn. Det fanns en generator som var igång på kvällen, då fanns t o m vatten i kranarna. Duscha behövde vi inte för vi passade på att slänga av oss kläderna då det regnade som bäst.

 

 

29P1030801.JPG

2010-09-18

Vi kunde t o m beställa mat, det blev höna. Efter ett bra tag så blev den tillagad och vi fick ca 50 % av den, resten delade antagligen de övriga fyra i personalen på.

 

 

30P1030817.JPG

2010-09-19

Det fanns gott om tamdjur som utgjorde en viss risk i trafikmiljön. Vi blev ganska ofta påminda om detta.

 

 

31P1030821.JPG

2010-09-19

Kidira, gränsstaden mellan Senegal och Mali. För att komma igenom gränsen fick vi ordna med stämplar i passen på polisstationen. Detta är huvudgatan strax utanför polisstationen.