Planering från A till Ö

Uppdaterad 2010-09-12

 

Ämne

Fråga

Svar

 

Boende

Vad skall man ta hänsyn till och vad behövs?

·         I möjligaste mån gäller camping i Europa

·         I Afrika påverkar säkerhetsläget valet av boende. Campingutrustningen utgör i första hand en trygghet om det är svårt att hitta annat boende

·         Det kan vara besvärande varmt att tälta i tropiska klimatet

·         Tunga regn som gör tältandet besvärligt

·         Optimal övernattning är i någon sorts stuga där motorcyklarna står alldeles intill

·         I otillgängliga områden, fråga gärna om natthärbärge, betala gärna en skälig summa motsvarande ett billigt hotell

·         Placera inte tältet på djurstigar

·         Det kan vara bra att sätta upp tält i närheten av byar, fråga bychefen

·         Stannar man ett par veckor kan det vara hur att hyra hus eller lägenhet, bästa sättet att kolla runt

·         Ett bekvämt liggunderlag är viktigt

·         Stort sovsäckslakan är viktigt

·         Kudde är viktigt

·         Bra tält viktigt

·         Kök som fungerar med bensin

·         Vattenreningsapparat

 

Dator

Skall ta med en dator?

·         Kan användas till:

o   Verkstadshandbok

o   Hantera reseplanering för GPS

o   Backup GPS-filer

o   Förbereda blogg och annat författande

o   Surfa på Internet då tillfälle för uppkoppling finns

o   Öva på dator program

o   Backup till kameran

o   Backup på dokument

o   Böcker, typ språklexikon

o   Ljudböcker

o   Tidsfördriv typ kolla på film

Dokument

Vilka dokument behöver vi ta med?

·         Pass

·         Visum skaffas utmed vägen

·         Carnet de Passage

·         Gröna Kortet

·         Försäkringar

·         Lista med viktiga nummer och kontaktuppgifter

·         Gulafebern certifikat (gäller i max 10 år)

·         Vaccinationsintyg

·         Massor med passfoto

 

Försäkring & skydd

 

Hur ordnas försäkring på bästa sätt för motorcykeln, person och 3:e man?

 

·         Reseförsäkring

o   Enl IF kundtjänst 2009-12-15

1.       Deras reseförsäkring gäller i hela världen

2.       I stort sett så täcker den det mesta som kan hända vid en resa.

3.       Inga kostnader för  själva  motorcykeln täcks

4.       Gäller för olyckshändelse med motorcykel

5.       Täcker  för akuta kostnader vid olycka och sjukdom

6.       Täcker  för skador och stöld av bagage som inte är fast monterat på motorcykeln  d.v.s. bagage

7.       Täcker för hemtransport om nära anhörig blir alvarligt sjuk eller vid dödsfall

8.       Den gäller inte för extrema aktiviteter

9.       Normal ResExtra gäller för 45 dagar

10.   Om man kommer hem och stannar minst ett dygn gäller ytterligare 45 dagar vid nästa utresa

11.   Från dag 46 får man betala extra, exakt kostnad kunde man inte svara på utan exakta tider. Avgiften är inte helt linjär utan ändras i steg. Gissningsvis ca 30 SEK om dagen

12.   Man kan förlänga tiden en gång under pågående resa

 

o   Reseförsäkringar från specialiserade bolag (enl uppgift från ett sådant bolag)

1.       Självrisk är borttagen

2.       Generösare tolkning av reglerna

3.       Specialkompetens och därmed extra god service

 

·         Försäkring för motorcykeln

o   Gäller i Europa och Marocko (grönt kort måste medtagas)

o   I alla övriga Afrikanska länder gäller inte försäkring enl Gröna kortet - systemet  utan måste tecknas lokalt land för land. I de flesta länderna är det inte möjligt att försäkra själva motorcykeln.

 

·         Försäkring mot  3:e man

o   Motorcykelns  trafikförsäkring  gäller i hela världen.

o   Trafikförsäkringen gäller endast svenska medborgare. Det betyder att den inte gäller för skador som man är orsaken till.

o   Söder om Marocko så måste man teckna en försäkring land för land som täcker skador på 3:e man eller annans egendom. Dock skall det egentligen inte vara möjligt att komma in i ett land utan att teckna en sk gränsförsäkring.

 

 

·         Trafikförsäkringen på motorcykeln  gäller för lyten och men

 

·         Sammanfattning

o   Fullt försäkringsskydd t o m Marocko

o   Motorcykeln blir troligtvis oförsäkrad söder om Marocko

o   Motorcykelförsäkring för skador på 3:e man och egendom måste  tecknas lokalt, sk gränsförsäkring

o   Reseförsäkringen gäller överallt för bagage

o   Reseförsäkringen täcker akuta kostnader inkl akut hemtransport vid olycka eller sjukdom

o   Trafikförsäkringen gäller överallt och täcker svensk medborgares långvariga skador (typ  nedsättning av arbetsförmåga)

 

Hälsa & medicin

Att tänka på och att ta med

·         Risk för malaria mellan södra Mauretanien och norra Namibia

·         Risk för gula febern finns mellan Senegal och Angola. Certifikat bör man ha med för att inte få trassel med myndigheter

·         Stor risk för magsjuka - ta med vätskeersättning

·         Skorpionbett är vanlig. Kan vara väldigt smärtsamt, använd smärtstillande medel.  Bett kan vara livshotande men behöver inte vara det. Om man tappar medvetande skall läkare kontaktas.

·         Skabb är vanligt. Behandlas med Malathion eller permethrin hudlotion som kan köpas på lokala apotek

·         Insektsdödande medel är generellt bra för sänkläder. Skalbaggar och andra småkry kan vara irriterande.

·         Ormbett. Undvik att gå barfota eller att stoppa in händerna i hålrum. 50 % av alla ormar är giftiga - uppsök alltid läkare. Öppna såret med ett stick, skär inte upp eller sug inte det antagna giftet med munnen. Ta det så lugnt som möjligt men var effektiv att söka upp läkare. OBS!! TA FOTO OM MÖJLIGT PÅ ORMEN ELLER TA MED ORMEN ELLER EN DEL AV ORMEN FÖR IDENTIFIERING.

·         Drick aldrig vatten som inte blivit kokt eller kemiskt disinfekterad.  Drick aldrig vatten från bäckar och sjöar och undvik vatten från vattenpumpar. KOKA alltid vattnet 3-4 min, gärna en större mängd som sedan hälls i flaskor för senare behov.

·         Antibiotika

·         Myggmedel typ DEET (går inte att få tag i Sverige) Använd både direkt på skinnet och på kläder och i viss mån i sänkläder.

·         Solskyddsmedel

·         Hatt/klädsel som solskydd

·         Första hjälpen

·         Vattenreningsmedel/apparater

·         Vaccinationer

 

Klimat och väder

På vilket sätt behöver vi ta hänsyn till väder och vind?

·         Normalt, undvik regnperioder

·         Hettan i Sahara är en faktor som måste respekteras

·         Blöta jordvägar i praktiken vara omöjliga att åka på p.g.a. att de blir väldigt hala

 

Kompletteringar till motorcykel

Behöver motorcyklarna anpassa?

·         Handskydd

·         Skyddsplåt för motor

·         Störtbågar

·         Lås till packväskorna

·         Hållare/väska för skivbromslås

·         Larm

 

Landsgränser

Något att tänka på?

·         Undvik övergången Rosso till Senegal, den är helt enkelt för korrupt

·         Planera så bra som möjligt innan

 

Navigering

Hur hittar man?

·         Europa – med GPS WorldMap och Sellybikers Worldmap

·         Afrika – med Michelin papperskartor kompletterad med GPS

·         Lonely Planet Africa 30th anniversary edition

Packutrustning

Lämplig utrustning?

·         Aluminiumpackväskor 31 liter

·         En vattentät väska som läggs på pakethållaren/sitsen

·         Massor med små påsar till olika grejer

 

Reservdelar till motorcykel

Hur gör vi?

·         Strategin är att skicka ner servicedelar och slitdelar till lämplig adress med DHL/UPS. Samma metod om något går sönder

·         Vi kör på Continental TCK 80 och räknar med att bakdäcket behöver bytas en gång. Framdäcket bör hålla hela vägen

·          Vi monterar extra tjocka slangar innan vi åker. Normalslangarna tar vi med i reserv

·         Reprationsspray till däcken tas med

·         Lagerfett tas med

·         RK gör 1000 mil service i södra Europa

·         Egen service efter halva vägen

o   Byte av bakdäck – KAS, RK

o   Drivpaket - KAS

o   Drivningens chockdämpare byts - KAS

o   Luftfilter - KAS, RK

o   Motoroljefilter inkl packningar -KAS

o   Motorolja – KAS

o   Byte av bromsklossar bak, KAS, RK

Service på motorcyklarna

Vad behöver göras?

·         Däckbyte bak minst var 1000:e mil, fram ca 2000 mil

o   Erfarenheter från däcksbyte 091206

§  Till framhjulet behövs insexnyckel nr 14 och insexnyckel nr 6

§  Till bakhjulet behövs en hylsa nr 22

§  Två däckjärn behövs

§  Schampo/diskmedel  behövs

§  En duk alt presenning behövs  som arbetsyta. Gäller särskilt om arbetet sker på sand eller annan motsvarande yta.

§  Det behövs papper eller trasa att skydda hjullager för smuts.  Man kan behöva torka rent och sedan komplettera med lagerfett

§  En liten kompressor med manometer  skulle underlätt en hel del.

§  Ventilnyckel för att lossa ventilen

§  Att balansera däcken känns inte som ett alternativ

 

·         Kan vara läge att byta drivpaketet under resan?

o   Enligt Yamaha-center i Göteborg 091204

§  originaldrev fram 767 SEK

§  originaldrev bak 947 SEK

§  originalkedja 1347 SEK

§  Duells har inget alternativ för närvarande

 

·         Är det bäst, är det rimligt att inte smörja kedjan?

o   Enligt Yamaha-center i Göteborg 091204

§  Svårt  val men det är inte självklart hur man skall göra. Uppskattningsvis är  kedjan och  drivpaket slut efter 1000 mil utan smörja, med smörja ca 2000 mil

§  Touratech har länge använt "Torrsmörj" från lensona.se

o   Ett alternativ är att vi smörjer kedjan fram till Saharas sanddyner varefter vi helt enkelt slutar smörja

 

·         Service av auktoriserad verkstad måste göras för att garantier skall gälla

 

Sovsäck

Lämplig sovsäck?

·         Strategi är att vi använder en liten sovsäck som blir kall i Europa och varm i Afrika. I Afrika använder vi i praktiken endast sovsäckslakan

 

Stöldskydd

På vilken nivå skall vi lägga oss?

·         Skivbromslås med ljudlarm för framhjulet

·         GPS larm som man kan ringa upp och fråga var motorcykeln är

·         Lås på aluminiumpackväskorna

·         Vi kan inte lämna motorcyklarna med packning utan uppsyn

 

Tullhandlingar för motorcykel

Carnet de Passage - vad är det och hur fungerar det?

·         Carnet de Passage är en tullhandling som underlättar tillfällig import av fordon.

·         Carnet de Passage, krävs i vissa länder, krävs inte i vissa länder, accepteras i vissa länder

·         Har man tagit in motorcykeln med hjälp av Carnet de Passage är det helt nödvändigt att få alla stämplar när man tar sig ut ur landet. Lyckas man inte får det stora ekonomiska följder

·         I de fall Carnet de Passage inte gäller måste man följa lokala bestämmelser vid gränsen. Det kan vara svårt att skilja mellan officiella och inofficiella lösningar och om man måste betala en deposition kan det vara krångligt att få tillbaka den

·         Handlingen gäller ett år och fordonet måste tillbaka till ursprungslandet

·         Motorcykeln får inte vara i ett land mer än 3 månader

·         Det kan gå att förlänga giltighetstiden 1 år, är svårt att genomföra under pågående resa

·         Motormännen administrerar i Sverige. Var i kontakt med motormännen "Beatrice" 091201" och hon uppgav att det räcker med att lämna 20 000 SEK som säkerhet med följande förutsättningar

o   Vi reser på västra sidan av Afrika till Sydafrika

o   Motorcykeln är värd ca 50 000 SEK

o   Det tar ca 2 veckor att utfärda

o   Det kostar 2000 SEK om man är medlem i motormännen, annars 2500 SEK

o   Har man råkat ut för en stöld där man både blivit av med motorcykel och Carnet de Passage så får man ändå tillbaka säkerheten man lämnat då man kan uppvisa en polisrapport till Motormännen. Har man varit med om en olycka måste man få en polisrapport att motorcykel är totalförstörd.

o   Om vi bara försvinner så kommer Motormännen att försöka få tag i oss. Detta är i praktiken omständigt och dyrt, därav orsaken till att Motormännen begär in en stor säkerhet.

o   Kravet som kan komma från ett lands tullmyndighet kan vara mycket högt. Exempelvis från Sydafrika och med en motorcykel värd 50 000 SEK så kommer troligtvis ett krav på 45 000 SEK.

o   Beatrice menade också på att Carnet de Passage visserligen inte behövs överallt så underlättar dokumentet att man kommer igenom gränsen. I de fall Carnet de Passage inte gäller så får man nästan alltid betala en rimlig summa i tullavgift istället.

·         Burundi, Cameroun, Congo, Djibouti, DRC, Egypt, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kenya, Libya, Malawi, Nigeria, Senegal (for vehicles older than 5 years), Southern African Customs Union (BW/NA/LS/SZ/ZA), Sudan, Tanzania, Togo, Uganda.

·         Other countries have a mechanism for temporarily importing a vehicle. This document is often referred as Passavant, Laissez-Passer or Salvo Conducto. A small fee is often charged to obtain it, and it allows the vehicle to be imported and driven for up to 1 month. It replaces the Carnet in that country, and should be returned to the customs office upon leaving the country.

·         From 2006 Senegal is easing the requirement for a Carnet de Passage. It is only required at the North Border, and drivers usually get through without a Carnet by paying a variable amount between 80-100 Euros.

·         Also from 2006, Egypt now has its own Carnet, available for those without a valid Carnet de Passage at the borders. It still requires a cash deposit (up to 2000 Euros) which is returned upon exit.

 

Vatten

Hur och hur mycket behövs för att dricka?

·         Minimum är ca 10 liter per dag. I praktiken är det omöjligt att ta med mer. Måste placeras lågt på motorcyklarna.

Valuta

Hur hanterar vid pengar praktiskt?

·         Det finns väldigt lite ATM-maskiner. Detta innebär att vi måste placera ut massor med pengar.

·         Pengar placeras ut i olika specialfickor, bälten och i packningen i övrigt

 

Verktyg

Vilka skall vi ta med?

·         2 st däckjärn

·         Insex nr 14 till demontering av framhjul

·          Insex nr 6 till framhjul

·         Hylsa nr 22 till demontering av bakhjul

·         Reparationskit för slang

·         Luftkompressor.  Touratech Airpower 115 Moto

·         Duk för underlag vid reparation alt tygtrasor

·         Schampo/tvål för däckmontage (glidmedel)

·         Däckventilsnyckel

·         Överlevnadskniv

·         Diverse olika fasta nycklar och hylsor

Övrigt

Udda

·         Pennor

·         Fotokopior på nära och kära är bra första kontakt med människor

·         Massor med passfoto är bra att ta med

·         Ta med några påsar friluftsmat

·         Naturkompaniet har lämpliga kläder som är lätta att tvätta/torka