Planering från A till Ö
Uppdaterad
2010-09-12 |
||
Ämne |
Fråga |
Svar |
Boende |
Vad skall
man ta hänsyn till och vad behövs? |
·
I möjligaste mån gäller camping i Europa ·
I Afrika påverkar säkerhetsläget valet av
boende. Campingutrustningen utgör i första hand en trygghet om det är svårt
att hitta annat boende ·
Det kan vara besvärande varmt att tälta i
tropiska klimatet ·
Tunga regn som gör tältandet besvärligt ·
Optimal övernattning är i någon sorts stuga
där motorcyklarna står alldeles intill ·
I otillgängliga områden, fråga gärna om
natthärbärge, betala gärna en skälig summa motsvarande ett billigt hotell ·
Placera inte tältet på djurstigar ·
Det kan vara bra att sätta upp tält i
närheten av byar, fråga bychefen ·
Stannar man ett par veckor kan det vara hur
att hyra hus eller lägenhet, bästa sättet att kolla runt ·
Ett bekvämt liggunderlag är viktigt ·
Stort sovsäckslakan är viktigt ·
Kudde är viktigt ·
Bra tält viktigt ·
Kök som fungerar med bensin ·
Vattenreningsapparat |
Dator |
Skall ta med en dator? |
·
Kan användas till: o Verkstadshandbok o Hantera
reseplanering för GPS o Backup
GPS-filer o Förbereda
blogg och annat författande o Surfa på
Internet då tillfälle för uppkoppling finns o Öva på dator
program o Backup till
kameran o Backup på dokument o Böcker, typ
språklexikon o Ljudböcker o Tidsfördriv
typ kolla på film |
Dokument |
Vilka
dokument behöver vi ta med? |
·
Pass ·
Visum skaffas utmed vägen ·
Carnet de Passage ·
Gröna Kortet ·
Försäkringar ·
Lista med viktiga nummer och
kontaktuppgifter ·
Gulafebern certifikat (gäller i max 10 år) ·
Vaccinationsintyg ·
Massor med passfoto |
Försäkring & skydd |
Hur ordnas
försäkring på bästa sätt för motorcykeln, person och 3:e man? |
·
Reseförsäkring o
Enl IF kundtjänst 2009-12-15 1. Deras
reseförsäkring gäller i hela världen 2. I stort sett
så täcker den det mesta som kan hända vid en resa. 3. Inga
kostnader för själva motorcykeln täcks 4. Gäller för
olyckshändelse med motorcykel 5. Täcker för akuta kostnader vid olycka och sjukdom 6. Täcker för skador och stöld av bagage som inte är
fast monterat på motorcykeln d.v.s.
bagage 7. Täcker för
hemtransport om nära anhörig blir alvarligt sjuk eller vid dödsfall 8. Den gäller
inte för extrema aktiviteter 9. Normal
ResExtra gäller för 45 dagar 10. Om man
kommer hem och stannar minst ett dygn gäller ytterligare 45 dagar vid nästa
utresa 11. Från dag 46
får man betala extra, exakt kostnad kunde man inte svara på utan exakta tider.
Avgiften är inte helt linjär utan ändras i steg. Gissningsvis ca 30 SEK om
dagen 12. Man kan
förlänga tiden en gång under pågående resa o
Reseförsäkringar från specialiserade bolag
(enl uppgift från ett sådant bolag) 1. Självrisk är
borttagen 2. Generösare
tolkning av reglerna 3. Specialkompetens
och därmed extra god service ·
Försäkring för motorcykeln o
Gäller i Europa och Marocko (grönt
kort måste medtagas) o
I alla övriga Afrikanska länder gäller inte
försäkring enl Gröna kortet - systemet utan måste tecknas lokalt land för land. I
de flesta länderna är det inte möjligt att försäkra själva motorcykeln. ·
Försäkring mot 3:e man o
Motorcykelns trafikförsäkring gäller i hela världen. o
Trafikförsäkringen gäller endast svenska
medborgare. Det betyder att den inte gäller för skador som man är orsaken
till. o
Söder om Marocko så måste man teckna en
försäkring land för land som täcker skador på 3:e man eller annans egendom. Dock
skall det egentligen inte vara möjligt att komma in i ett land utan att
teckna en sk gränsförsäkring. ·
Trafikförsäkringen på motorcykeln gäller för lyten och men ·
Sammanfattning o
Fullt försäkringsskydd t o m Marocko o
Motorcykeln blir troligtvis oförsäkrad
söder om Marocko o
Motorcykelförsäkring för skador på 3:e man
och egendom måste tecknas lokalt, sk
gränsförsäkring o
Reseförsäkringen gäller överallt för bagage o
Reseförsäkringen täcker akuta kostnader
inkl akut hemtransport vid olycka eller sjukdom o
Trafikförsäkringen gäller överallt och
täcker svensk medborgares långvariga skador (typ nedsättning av arbetsförmåga) |
Hälsa & medicin |
Att tänka på och att ta med |
·
Risk för malaria mellan södra Mauretanien
och norra Namibia ·
Risk för gula febern finns mellan Senegal
och Angola. Certifikat bör man ha med för att inte få trassel med myndigheter ·
Stor risk för magsjuka - ta med
vätskeersättning ·
Skorpionbett är vanlig. Kan vara väldigt
smärtsamt, använd smärtstillande medel.
Bett kan vara livshotande men behöver inte vara det. Om man tappar
medvetande skall läkare kontaktas. ·
Skabb är vanligt. Behandlas med Malathion
eller permethrin hudlotion som kan köpas på lokala apotek ·
Insektsdödande medel är generellt bra för
sänkläder. Skalbaggar och andra småkry kan vara irriterande. ·
Ormbett. Undvik att gå barfota eller att
stoppa in händerna i hålrum. 50 % av alla ormar är giftiga - uppsök alltid
läkare. Öppna såret med ett stick, skär inte upp eller sug inte det antagna
giftet med munnen. Ta det så lugnt som möjligt men var effektiv att söka upp
läkare. OBS!! TA FOTO OM MÖJLIGT PÅ ORMEN ELLER TA MED ORMEN ELLER EN DEL
AV ORMEN FÖR IDENTIFIERING. ·
Drick aldrig vatten som inte blivit kokt
eller kemiskt disinfekterad. Drick
aldrig vatten från bäckar och sjöar och undvik vatten från vattenpumpar. KOKA
alltid vattnet 3-4 min, gärna en större mängd som sedan hälls i flaskor för
senare behov. ·
Antibiotika ·
Myggmedel typ DEET (går inte att få tag i
Sverige) Använd både direkt på skinnet och på kläder och i viss mån i
sänkläder. ·
Solskyddsmedel ·
Hatt/klädsel som solskydd ·
Första hjälpen ·
Vattenreningsmedel/apparater ·
Vaccinationer |
Klimat och väder |
På vilket sätt behöver vi ta hänsyn till
väder och vind? |
·
Normalt, undvik regnperioder ·
Hettan i Sahara är en faktor som måste
respekteras ·
Blöta jordvägar i praktiken vara omöjliga
att åka på p.g.a. att de blir väldigt hala |
Kompletteringar till motorcykel |
Behöver
motorcyklarna anpassa? |
·
Handskydd ·
Skyddsplåt för motor ·
Störtbågar ·
Lås till packväskorna ·
Hållare/väska för skivbromslås ·
Larm |
Landsgränser |
Något att tänka på? |
·
Undvik övergången Rosso till Senegal, den
är helt enkelt för korrupt ·
Planera så bra som möjligt innan |
Navigering |
Hur hittar
man? |
·
Europa – med GPS WorldMap och Sellybikers
Worldmap ·
Afrika – med Michelin papperskartor
kompletterad med GPS ·
Lonely Planet
Africa 30th anniversary edition |
Packutrustning |
Lämplig utrustning? |
·
Aluminiumpackväskor 31 liter ·
En vattentät väska som läggs på
pakethållaren/sitsen ·
Massor med små påsar till olika grejer |
Reservdelar till motorcykel |
Hur gör vi? |
·
Strategin är att skicka ner servicedelar
och slitdelar till lämplig adress med DHL/UPS. Samma metod om något går
sönder ·
Vi kör på Continental TCK 80 och räknar med
att bakdäcket behöver bytas en gång. Framdäcket bör hålla hela vägen ·
Vi monterar extra tjocka
slangar innan vi åker. Normalslangarna tar vi med i reserv ·
Reprationsspray till däcken tas med ·
Lagerfett tas med ·
RK gör 1000 mil service i södra Europa ·
Egen service efter halva vägen o Byte av
bakdäck – KAS, RK o Drivpaket -
KAS o Drivningens
chockdämpare byts - KAS o Luftfilter -
KAS, RK o Motoroljefilter
inkl packningar -KAS o Motorolja –
KAS o Byte av
bromsklossar bak, KAS, RK |
Service på motorcyklarna |
Vad behöver göras? |
·
Däckbyte bak minst var 1000:e mil, fram ca
2000 mil o Erfarenheter
från däcksbyte 091206 § Till
framhjulet behövs insexnyckel nr 14 och insexnyckel nr 6 § Till bakhjulet
behövs en hylsa nr 22 § Två däckjärn
behövs § Schampo/diskmedel behövs § En duk alt
presenning behövs som arbetsyta. Gäller
särskilt om arbetet sker på sand eller annan motsvarande yta. § Det behövs
papper eller trasa att skydda hjullager för smuts. Man kan behöva torka rent och sedan
komplettera med lagerfett § En liten
kompressor med manometer skulle
underlätt en hel del. § Ventilnyckel
för att lossa ventilen § Att
balansera däcken känns inte som ett alternativ ·
Kan vara läge att byta drivpaketet under
resan? o Enligt
Yamaha-center i Göteborg 091204 § originaldrev
fram 767 SEK § originaldrev
bak 947 SEK § originalkedja
1347 SEK § Duells har
inget alternativ för närvarande ·
Är det bäst, är det rimligt att inte smörja
kedjan? o Enligt
Yamaha-center i Göteborg 091204 § Svårt val men det är inte självklart hur man
skall göra. Uppskattningsvis är kedjan
och drivpaket slut efter 1000 mil utan
smörja, med smörja ca 2000 mil § Touratech
har länge använt "Torrsmörj" från lensona.se
o Ett
alternativ är att vi smörjer kedjan fram till Saharas sanddyner varefter vi
helt enkelt slutar smörja ·
Service av auktoriserad verkstad måste
göras för att garantier skall gälla |
Sovsäck |
Lämplig sovsäck? |
·
Strategi är att vi använder en liten
sovsäck som blir kall i Europa och varm i Afrika. I Afrika använder vi i
praktiken endast sovsäckslakan |
Stöldskydd |
På vilken nivå skall vi lägga oss? |
·
Skivbromslås med ljudlarm för framhjulet ·
GPS larm som man kan ringa upp och fråga
var motorcykeln är ·
Lås på aluminiumpackväskorna ·
Vi kan inte lämna motorcyklarna med
packning utan uppsyn |
Tullhandlingar för motorcykel |
Carnet de
Passage - vad är det och hur fungerar det? |
·
Carnet de Passage är en tullhandling som
underlättar tillfällig import av fordon. ·
Carnet de Passage, krävs i vissa länder,
krävs inte i vissa länder, accepteras i vissa länder ·
Har man tagit in motorcykeln med hjälp av
Carnet de Passage är det helt nödvändigt att få alla stämplar när man tar sig
ut ur landet. Lyckas man inte får det stora ekonomiska följder ·
I de fall Carnet de Passage inte gäller måste
man följa lokala bestämmelser vid gränsen. Det kan vara svårt att skilja
mellan officiella och inofficiella lösningar och om man måste betala en
deposition kan det vara krångligt att få tillbaka den ·
Handlingen gäller ett år och fordonet måste
tillbaka till ursprungslandet ·
Motorcykeln får inte vara i ett land mer än
3 månader ·
Det kan gå att förlänga giltighetstiden 1
år, är svårt att genomföra under pågående resa ·
Motormännen administrerar i Sverige. Var i
kontakt med motormännen "Beatrice" 091201" och hon uppgav att
det räcker med att lämna 20 000 SEK som säkerhet med följande förutsättningar o
Vi reser på västra sidan av Afrika till
Sydafrika o
Motorcykeln är värd ca 50 000 SEK o
Det tar ca 2 veckor att utfärda o
Det kostar 2000 SEK om man är medlem i
motormännen, annars 2500 SEK o
Har man råkat ut för en stöld där man både
blivit av med motorcykel och Carnet de Passage så får man ändå tillbaka
säkerheten man lämnat då man kan uppvisa en polisrapport till Motormännen. Har
man varit med om en olycka måste man få en polisrapport att motorcykel är
totalförstörd. o
Om vi bara försvinner så kommer Motormännen
att försöka få tag i oss. Detta är i praktiken omständigt och dyrt, därav
orsaken till att Motormännen begär in en stor säkerhet. o
Kravet som kan komma från ett lands
tullmyndighet kan vara mycket högt. Exempelvis från Sydafrika och med en
motorcykel värd 50 000 SEK så kommer troligtvis ett krav på 45 000 SEK. o
Beatrice menade också på att Carnet de
Passage visserligen inte behövs överallt så underlättar dokumentet att man
kommer igenom gränsen. I de fall Carnet de Passage inte gäller så får man
nästan alltid betala en rimlig summa i tullavgift istället. ·
Burundi, Cameroun, Congo, Djibouti, DRC,
Egypt, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kenya, Libya, Malawi,
Nigeria, Senegal (for vehicles older than 5 years), Southern African Customs
Union (BW/NA/LS/SZ/ZA), Sudan, Tanzania, Togo, Uganda. ·
Other countries
have a mechanism for temporarily importing a vehicle. This document is often
referred as Passavant, Laissez-Passer or Salvo Conducto. A small fee is often
charged to obtain it, and it allows the vehicle to be imported and driven for
up to 1 month. It replaces the Carnet in that country, and should be returned
to the customs office upon leaving the country. ·
From 2006 Senegal
is easing the requirement for a Carnet de Passage. It is only required at the
North Border, and drivers usually get through without a Carnet by paying a
variable amount between 80-100 Euros. ·
Also from 2006, Egypt
now has its own Carnet, available for those without a valid Carnet de Passage
at the borders. It still requires a cash deposit (up to 2000 Euros) which is
returned upon exit. |
Vatten |
Hur och hur mycket behövs för att dricka? |
·
Minimum är ca 10 liter per dag. I praktiken
är det omöjligt att ta med mer. Måste placeras lågt på motorcyklarna. |
Valuta |
Hur hanterar
vid pengar praktiskt? |
·
Det finns väldigt lite ATM-maskiner. Detta
innebär att vi måste placera ut massor med pengar. ·
Pengar placeras ut i olika specialfickor,
bälten och i packningen i övrigt |
Verktyg |
Vilka skall vi ta med? |
·
2 st däckjärn ·
Insex nr 14 till demontering av framhjul ·
Insex nr 6 till framhjul ·
Hylsa nr 22 till demontering av bakhjul ·
Reparationskit för slang ·
Luftkompressor. Touratech
Airpower 115 Moto ·
Duk för underlag vid reparation alt tygtrasor ·
Schampo/tvål för
däckmontage (glidmedel) ·
Däckventilsnyckel ·
Överlevnadskniv ·
Diverse olika fasta nycklar och hylsor |
Övrigt |
Udda |
·
Pennor ·
Fotokopior på nära och kära är bra första
kontakt med människor ·
Massor med passfoto är bra att ta med ·
Ta med några påsar friluftsmat ·
Naturkompaniet har lämpliga kläder som är
lätta att tvätta/torka |